طب سوزنی( Acupuncture )

—————————————————

به گفته ی متخصص طب سوزنی در کرج ، طب سوزنی یکی از مهم‌ترین شاخه‌های طب سنتی چین است که نظیر بسیاری از قواعد و قوانین طب سنتی مبنای علمی تایید شده ندارد و روشی تجربی محسوب می‌شود . در این روش درمانی ، متخصصین سوزن‌های نازکی را به نقاط مشخص بدن که گذرگاه انرژی نام دارند فرو می‌کنند . طب سوزنی در اغلب موارد با هدف تسکین درد تجویز می‌شود و همانطور که قابل حدس است روش انجام آن در کشورهای گوناگون با هم تفاوت دارد .

طب سوزنی در کرج , طب سوزنی, سوزن درمانیاین طب در ایالات متحده بر اساس قوانین طب سوزنی سنتی چینی یا TCM و در آلمان بصورت کاملا متفاوتی انجام می‌گیرد . اصولا روش های درمانی متعدد دارای عوارض گوناگونی هستند . طب سوزنی نیز یکی از همین روش های درمان با مزایا و معایب خود است .

آیا طب سوزنی اثربخش است؟

همان طور که گفته شد بسیاری از بیماری ها که علم پزشکی در درمان آنها ناموفق بوده است و تنها با تجویز مسکن ها به آرام کردن درد بیماران پرداخته است، با طب سوزنی قابل درمان هستند. ولی سوالی که پیش می آید اینست: در حالی که علم پزشکی و دارو درمانی با انبوهی از عوارض دارویی و ناکامی ها در درمان بیماری ها مواجه شده است طب سوزنی چگونه در درمان و تسکین درد موفق عمل می کند؟

در مواردی گزارش شده که طب سوزنی بر روی دو بیمار یکسان نتیجه متفاوت داشته است

• آیا دو بیمار واقعا دارای بیماری های کاملا یک سان بوده اند
  • توان روانی و جسمی آنها دقیقا مشابه همدیگر بوده است
  • آیا پزشک متخصص سوزن درمانی آنها دقیقا یک سان بوده اند
  • آیا آنها از یک ملیت، نژاد، خانواده و ژن بوده اند
  • آیا پیشرفت بیماری در هر دو یکسان بوده است
  • آیا مکان، ماه، فصل و سال درمان هر دو یکی بوده است
  • و سوالات فراوان دیگر

قطعا اثربخشی هر روش درمانی از فردی به فرد دیگر و از پزشکی به پزشک دیگر متفاوت است. روش و شرایط انجام طب سوزنی اهمیت بالایی در تاثیرگذاری آن دارد. طبیعتا اگر این درمان توسط افراد متخصص و در شرایط استریل انجام شود ، عوارض ناشی از انجام طب سوزنی را کاهش می‌دهد.

توجه به این نکته در شرایطی که افراد زیادی برای فرار از عوارض جبران‌ناپذیر داروهای شیمیایی به طب سوزنی گرایش پیدا کرده‌اند، اهمیت زیادی دارد. اما متاسفانه گزارش‌های انتقال عفونت در سوزن درمانی طی دهه گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است. با توجه به اینکه عوارض این درمان بیشتر پنوموتوراکس (پاره شدن کیسه‌های هوایی ریه) و عفونت گزارش شده است، توصیه می‌شود متخصصین طب سوزنی به اندازه کافی آموزش داده شوند تا احتمال بروز چنین خطراتی کاهش یابد.بررسی سال ۲۰۱۲ نشان داد که طب سوزنی برای مقابله با برخی از بیماری‌ها در مقایسه با سایر روش‌های درمانی مقرون به صرفه است. همچنین کنار روش‌های درمانی پزشکی برای درمان کمر دردهای مزمن نسبت به روش‌های دیگر، برای بیماران هزینه‌های کمتری داشته است.

کاربرد‌های طب سوزنی

طب سوزنی از تسکین درد تا درمان بیماری‌ها کاربرد دارد . هم‌چنین می‌‌توان آن را با سایر روش‌های درمانی ترکیب کرد . جالب است بدانید که درمان کمردرد به روش طب سوزنی دو برابر درمان‌های رایج به کاهش درد بیمار کمک می‌کند، علاوه بر این اخیرا طب سوزنی در درمان تهوع مربوط به بارداری و شیمی‌درمانی با نتایج امیدوارکننده‌ای همراه بوده است .

طب سوزنی برای درمان موارد زیر هم کاربرد دارد :

درد‌های مزمن در ناحیه‌ی سر، میگرن، کمردرد، دندان‌درد؛
گرفتگی‌های دوران قاعدگی بانوان؛
سندرم تونل کارپال به‌ معنی فشار‌ بر عصب مچ دست که منجر به بی‌حس شدن سرانگشتان می‌شود؛
آسم، خس خس سینه، تنگی قفسه سینه و سرفه؛
دردهای ناشی از ترک مواد مخدر؛
فیبرومیالژیا یا درد گسترده در سطح بدن به ویژه درد در عضلات و بافت‌های نرم بدن؛
میوفاسیال یا دردهای مزمن ماهیچه‌ای؛
درد زایمان.

اگر در کرج زندگی می کنید کلینیک زیبایی دلفینیوم ، یکی از بهترین مراکز طب سوزنی در کرج برای درمان بیماری شما به روش طب سوزنی می باشد .